Cultuur Cocktail

WERK | artikel / reportage

Puff Marshie

20 april 2018
puff marshie, antwerpen, 100% expo, yoshitomo nara, http://www.carreconfiture.be/meneertjeconfituur/2007/05/17/kunst-in-de-straat/

Komend vanuit de Ringlaan rijd je er recht op af: een opvallend grote, opvallend witte ovalen vorm, door velen gekarakteriseerd als pompoen. Ze steekt af tegen het klassieke plantsoen met grassen, perkspul en cilindervormige buxusboompjes dat voor iets anders gereserveerd lijkt. Bewoners van Berchem en oplettende passanten zullen dit beeld herkennen als de in 2007 ingehuldigde ‘Puff Marshie’ van de Japanse kunstenaar Yoshitomo Nara. Een ‘ufo’ die niet bepaald een zachte landing kende.Lees meer

Parkbegraafplaats Schoonselhof

21 december 2017
©judith dekker, schoonselhof, letterenhuis

[ Gepubliceerd in 100% EXPO 21, 2017 ]

Een rode zon beroert voorzichtig de met bronskleurig blad getooide bomen langs de dreven van het Schoonselhof. Hoog op een obelisk spiegelt een roodborstje zijn buik aan het hemellichaam. Op enkele hoveniers na is er geen levende ziel te bekennen.Een rode zon beroert voorzichtig de met bronskleurig blad getooide bomen langs de dreven van het Schoonselhof. Hoog op een obelisk spiegelt een roodborstje zijn buik aan het hemellichaam. Op enkele hoveniers na is er geen levende ziel te bekennen.Lees meer

Twenty First Century Pandemic

15 juni 2017

[ Gepubliceerd in ReLocate, mei 2017 ]

First coined as a term in the seventies, over the years burnout has not just become widely recognised, but has rooted itself firmly into our society. To give you an idea of the pandemic proportions it has taken on, the Japanese and Chinese even have terms for ‘death-by-burnout’, caused by the alarming rate of suicides due to stress. It’s easy to blame the employer, but often times contributing factors are not necessarily within the company’s control. Tackling burnout instead means maintaining a careful balance between the professional and personal.Lees meer

Van ufo naar vliegenier

15 juni 2017
panamarenko, pepto bismo, sint-jansplein, 100% expo, de openbare ruimte

[ Verkort gepubliceerd in 100%EXPO 19, 2017 ]

Panamarenko werd geboren en getogen in de Seefhoek, op een steenworp van het Sint-Jansplein. Zijn ouderlijk huis in de Biekorfstraat, nu in beheer van het Muhka, was lang zijn woning en atelier en geboorteplaats van het overgrote deel van zijn wereldwijd bekende oeuvre. Toen in de jaren ’90 de plannen voor de heraanleg van het Sint Jansplein gemaakt werden en het budget ruimte liet voor een “plastische interventie” leek Panamarenko de perfecte kandidaat. De commissie belast met de opdracht besluit evenwel de internationale kaart te spelen. Lees meer

Nooit genoeg schoenen?

15 juni 2017
imelda marcos, shopverslaafd, schoenen, overdaad,

[ Gepubliceerd in verkorte vorm in De Standaard Cultuur, 6 december 2016 ]

Shoppen is meer dan kopen wat je nodig hebt | Shopverslaving rukt op: vijf tot zes procent van de Belgen is winkelverslaafd, lazen we vorige week in ‘Knack’. Is een soberdere kleerkast en minder en strenger kleren kopen dan zo moeilijk? Een vrouw met risicogedrag kijkt in eigen ziel.
Lees meer