Cultuur Cocktail

WERK | interview

Bieke Depoorter | Mumkin

20 april 2018
©bieke depoorter, magnum, As-it-May-Be, cover

Bieke Depoorter (1986, Kortrijk, BE) slaapt graag bij andere mensen thuis. In de afgelopen jaren reisde ze onder andere door Rusland (‘Ou Menya’), de Verenigde Staten (‘I am about to call it a day’) en Egypte, elke dag opnieuw op zoek naar een plaats voor de nacht. Haar queeste betreft echter altijd meer dan dat, ze zoekt naar intimiteit gehuld in de veilige schemer. Die legt ze vast met een opmerkelijk oog voor kleur, compositie en de fictieve kwaliteiten van de situaties waarin ze verzeilt. Deze winter toont ze in het Fotomuseum Den Haag de serie ‘As it may be’. Daarmee gunt ze ons een blik op het angstvallig beschermde privé-leven van de gewone Egyptenaar, en bewijst ze meteen waarom ze al zo jong haar sporen verdiende. In 2009 behaalde ze een master aan de KASK in Gent. In 2012 werd ze aspirant lid van fotoagentschap Magnum, in 2016 volgde het volwaardig lidmaatschap.Lees meer

Sebastian Schutyser | Een verhaal over devotie

20 april 2018
©Sebastian Schutyser, rwenzori, near leopard's lair

Sebastian Schutyser (1968) werd geboren in Brugge, maar groeide op in Congo. Studeren deed hij terug in België, eerst politieke wetenschappen, daarna fotografie. “Dat was voor mij de manier om terug te kunnen gaan naar Afrika.” Hij trok naar Mali om er een serie portretten te maken en stuitte al doende op een uniek architecturaal fenomeen: antropomorf aandoende moskeeën, opgetrokken uit leem. Een eerste serie foto’s daarvan leverde hem steun van de Aga Khan Trust for Culture op, waardoor hij de grootste inventaris tot dan toe kon maken. Schutyser richt de lens van zijn camera op fenomenen met sacrale en sculpturale kwaliteiten te midden van grote veranderingen. Het resultaat is een groeiende reeks minutieus voorbereide, poëtische, met emotie geladen beelden. “De documentaire systematiek is voor mij een tegenwicht om de ontroering te laten spreken.”Lees meer

Timo van Grinsven | Een kom met een handgreep vanbinnen

21 december 2017
timo van grinsven, tekening, cab, 100% expo

[ Gepubliceerd in 100% EXPO 20 – 2017 ]

Op het eerste gezicht is het werk van Timo van Grinsven vooral aantrekkelijk, intrigerend, heel mooi gemaakt, slim, ontroerend en geestig. Tegelijkertijd is het cerebrale erg belangrijk – Van Grinsven’s gedachtenkronkels zijn onnavolgbaar. Of toch bijna, in zijn tekeningen doet hij een poging tot inzicht verschaffen. In een gesprek met op de achtergrond Hollandse stormluchten probeert hij samen met 100% EXPO wat duidelijkheid te scheppen, om een beetje magie te oogsten.Lees meer

Christian van der Kooy | Oekraïne, een ongewone liefdesgeschiedenis

21 december 2017
©christian van der kooy, anastasiia, oekraine

[ Gepubliceerd in Pf 6 – 2018 ]

Het waren de wonderschone verhalen van een matroos uit Oekraïne die Christian van der Kooy (1983, Goes) in 2003 voor het eerst naar Kiev, Odessa en de Krim deden reizen. Hij verkende er het zomerse straatleven met een kleinbeeld camera en werd verliefd op de zachtmoedigheid van de mensen. Hij koos er in het bijzonder voor om het overgrote deel in de zomer te fotograferen, en de winter slechts een klein aandeel toe te kennen: ”Oekraïne is dan een heel ander land in vergelijking met de zomer wanneer het sociale leven zich buiten afspeelt. Ik heb de interactie buiten nodig om iets te kunnen zien van de nuances van het dagelijks leven.” Veertien jaar later is er een boek. Anastasiia, She Folds Her Memories Like A Parachute is een gelaagde liefdesgeschiedenis waarin het land én een jonge vrouw centraal staan.Lees meer

Bert Danckaert | De achtergrond in de hoofdrol

1 juli 2017
simple present 80 beijing 2007 ©bert danckaert

[ Gepubliceerd in Pf 3 – 2017 ]

Bert Danckaert (1965, Antwerpen) is in gelijke delen maker, schrijver, docent en onderzoeker. Hij gelooft in de filosofie van Aikido: negatieve energie ombuigen tot een positieve kracht. In de hoedanigheid van maker zou je Danckaert een vertegenwoordiger van het in België ontsproten absurdisme kunnen noemen, hoewel ook documentaire en abstract expressionisme een stukje van de lading dekken. Als denker vecht hij voor het behoudt van het mysterie en als schrijver heeft hij het hart op de tong. Hij is niet uit de Vlaamse fotografie weg te denken, Danckaert is, eerlijkheidshalve, een bekende fotograaf (“Ik sta al weleens in de krant, ja.”).Lees meer