Cultuur Cocktail

WERK | voor kunstenaars en fotografen

Over de baard van een kunstenaar met zijn trui achterstevoren | Karina Beumer

8 februari 2018
filmroman_karinabeumer_tekening Karina Beumer

[ Onderstaande tekst is verschenen in de publicatie
‘Where do the characters go when the story ends?’ van Karina Beumer ]

Het drieluik, de trilogie: een klassieke vorm. Ook: het goede dat in drieën komt met de heilige drie-eenheid als oervorm. En, in dit geval, drie pogingen tot het beantwoorden van een vraag die steeds een andere is. Maar, mag het niet ook gewoon goed klinken?

Voor de duidelijkheid, begrip is niet noodzakelijkerwijs de bedoeling. Osmose tussen feiten, gevoelens, verzinsels en toevalligheden kunnen niet worden voorkomen. Het is de aard van dit beest. Het is de aard van Karina Beumer die al kijkend tekenend filmend reageert op het leven de kunst het leven de kunst de klunst het kleven.

Wordt vervolgd…door een poging de synergie tussen de drie delen… *CUT*Lees meer

Études exotique | Benjamin Demeyere

2 juli 2016

[Onderstaande tekst staat in de tweetalige publicatie ‘Études exotique’
van Benjamin Demeyere. De boekpresentatie vond plaats op 2 juli 2016 ]

Het zou als cru beschouwd kunnen worden om juist vogels te nemen als onderwerp voor een reeks die ontstaan is vanuit een praktische notie. ‘Ik had nog geen nieuw thema nadat de vorige expositie (‘Le Bonheur’, 2014) achter de rug was, ben thuis wat gaan schetsen.’ De schilder neemt vogels uit hun oorspronkelijke context, het adembenemende universum van de pre-fotografische prent, en plaatst ze vervolgens in zijn zelf geschapen utopie. Hij vangt ze in kaders en zijn eigen vrije denken; ook een kooi van goud is een gevangenis.Lees meer

Paradise | Benjamin Demeyere

27 juni 2016

[Onderstaande tekst met als basis twee dagbek-achtoge verslagen van ontmoetingen met
de kunstenaar verscheen als persbericht en zaaltekst bij de tentoonstelling ‘Paradise’
van Benjamin Demeyere.
‘Paradise’ was te zien in Galerie de Zwarte Panter, Antwerpen van 2 juli – 11 sept 2016 ]

Naar tweejaarlijkse gewoonte exposeert Benjamin Demeyere gedurende de zomermaanden in Galerie De Zwarte Panter. De schilder zoekt graag houvast binnen een thema, dat evenwel aan slechts één voorwaarde hoeft te voldoen: genoeg ruimte laten. ‘Alles kan een aanleiding zijn om te schilderen.’

Benjamin Demeyere componeerde voor deze editie een paradijs. Niet meer het paradijs van de bijbel zoals in de eerdere zomertentoonstelling ‘Eden’ (1998), waarin de bijbelse context nadrukkelijk een plaats had, maar een paradijs  in de zin van een utopie van geluk en hoe daar middels individuele wensen invulling aan wordt gegeven.Lees meer

Gevoel heeft geen muren | Over het werk van Kirsten Heshusius

29 april 2015
Kirsten Heshusius, 'Je dwaalt door mijn geest houdt je op in mijn ogen', Arti Amsterdam, 2014. Foto: Bart Majoor

Een jonge blonde vrouw staat op een paaltje in een park. Uit haar jurk haalt ze een potje tevoorschijn. Langzaam en precies smeert ze haar handen en onderarmen in met het zwarte goedje dat het potje bevat. Ook haar hals en gezicht moeten er aan geloven en ten slotte zelfs het blonde haar. Ze wordt langzaam opgeslokt, het meisje op het paaltje, door de schaduw die de bomen van het park over haar werpen. Dan blaast ze op een klein, felgroen fluitje. Heel ijl klinkt het geluid van een merel dat zich vermengt met het ruisen van de bomen en de stilte van het publiek.Lees meer

Kijken naar de ander is kijken naar jezelf | Martin Brandsma

22 april 2015
Martin Brandsma, 'Becoming', 2014, sign, klapekster

[ Onderstaande tekst verscheen als publicatie bij de tentoonstelling ‘MUOTKA’ van Martin Brandsma. MUOTKA was te zien in Sign+, Groningen van 6 september – 5 oktober 2014 ]

MUOTKA (‘reis’ in het Sami) is een performance-tentoonstelling waarin Martin Brandsma zijn relatie met de klapekster uiteenzet en de bezoeker uitnodigt door de ogen van deze donzige wachter naar de wereld en zichzelf te kijken. Een reis naar Lapland gaf de aanleiding voor de vorm van de tentoonstelling en een aantal nieuwe installaties, aangevuld met een als kabinetje vormgegeven overzicht van zijn onderzoek tot nu toe.
Brandsma betrok mij voor het tentoonstellingsoncept en de teksten.Lees meer